رواية بنت حواء بقلم أمل أبو العنين جميع الفصول .
تقولون عليهن كيدهن عظيم، و يرفع لهن الشيطان قبعته، أنتم لا تعلمون أنهم أطيب الناس على الأرض.
مقدمة الرواية
ماما يا ماما متسبنيش و نبي ياماما مش هعرف اعيش من غيرك ونبي متسبنيش
امراةبحزن: خلاص ي بنتي تعالي خالص ارضي بقضاء ربنا يالة يحبتي تعالي
الفتاة: لا انا مش هسيب ماما ياماما قومي
وقف شاب امسك الفتاة من يدها و سحبها و حملها وذهب صرخت الفتاة بكمل قوتها و بمقاومة: ابعدددددد ظلت تصرخ و تركل الهواء حتي خارت قوها و فقدت الوعي
فاقت الفتاة لقت نفسها في غرفة بيضاء و سرير كبير اعيد شريط. ذكريتها فصرخت بقوة: عاااااااااااااااا.
قبل الحادث شهر
(اليوم الأول )
في بيت صغير في حي من احياء القاهره القديمة تقف فتاة في العشرينات وتحضر الفطار لها والي امها القعيدة
بسب مرضها الفتاة: ماما ماما يالة حضرت الفطار
المراة بحنان: صباح الفول يا حور
حور بمرح: صباح الياسمين يا احلي ياسمين الدنيا وذهبت و باست خدها و يدها فبدلتها الام بحنان وفطرت مع امها حور وهي ترتدي حذاءها القديم و فستنها الطويل و حجابها البيض الجميل وجها الخالي من اي لمسات تجميل وعيونها الفيروزي الساحرة:ماما انا رايحة الشغل عايزة حاجة يا حبيبتي.
الام بحنية:لا يا حببتي خلي بالك من نفسك
حور بمرح: ماشي ياماما وبعتت لها بوسه في الهواء
وذهبت الي شغلها حورتشتغل في ورشة لملابس في شركة كبيرة حور تمشي بحذر و وتقدم خطواتها وكانها تجري بعد ان عدت الشارع تنفست براحة ولكن فجاة يد سحبتها حور بصراخ: عاااااااا
رجل بخبث: ايه ي حور دا انا
حور بصراخ: ابعد. بقا بكرررررهك يا وليد. ابعد
وليد بغضب وامسك بيدها بقوة وصدمها بالحائط وحصرها واقتراب منها حور بصراخ: ابعدد متقربليش وفجاة حور ضربته بين رجليه بقوة فتوءه بوجع وجريت بسرررعة وليد بالم: غبية كل مرا بتقوميني بتجذبيني اكتر.
عند حور
بعد ان ابتعدت عنه تنفست بسرعة و ارتياح ثم. دخلت بسرعة الي عملها قبلها صوت مديرة الورشة بغضب: كنتي فين يحور
حور: انا اسفة ولهي مدام نهي بس كنت لازم احضر الفطار لماما وجيب لها العلاج
نهي بصرامة: طيب يالة ي حور روحي شغلك الاني النهارده شغلك اضافي الاني في حفلة وعايزين فساتين كتير
حور بضيق؛ بس ي..
نهي بصرامة: مفيش بس يالة ع شغلك
ذهبت حور لتكمل عملها بضيق وبدات بعمل الفساتين.
بعد انتهاء كل الموظفين عملهم لكن ظلت حور و مدام نهي فقط وفجاة جاء تيلفون الي مدام نهي ان ابنها مصاب بحادث نهي بقلق: حور انا لازم امشي الواد ابني عمل حادثة تعرفي تكملي انتي
حور بحزن: اه طبعا يا مدام نهي اتفضلي
فنتلقت نهي سريعا الي ابنها حور بحزن: ربنا يصبرها ثم اتجهت الي عملها و اكملت الفساتين فانتبها شعور انها ترتدي احدهم فاختارت فستان بلون البنفسجي طويل محتشم عن باقي الفساتين ووضعت حجابها ليظهر خصلات من شعرها العسلي الناعم ووقفت امام المراه وابتسامة تملئ ووجها.
وفجاة تلتفت الي صوت غاضب ياتي من خلفها
بصوت رجولي غاضب: هو انتي جايه تعملي الفساتين ولا تعريضيهم.....
يترا اي الي حصل مع ماما البنت ؟؟
ومين الشاب الي مسكها دا؟؟
ومن وليد ؟!وماذا يريد من حور ؟؟
ومستقبلك هيكون في الشركة دي ؟؟
رواية بنت حواء بقلم أمل أبو العنين الفصل الأول
بصوت رجولي غاضب: هو انتي جايه تعملي الفساتين ولا تعريضيهم... التفت حور برعب ليصدم عاصم من جملها و جذابتيها وعيونها الرمادية وخصلاتها العسلية المرتدة عن حجابها لحظت حور تحديقه بيها فنزلت رأسها بسرعة عاصم تمالك نفسه بصعوبة عن التحديق بيها وبغضب ليخفي ارتبكه :ايه لي انتي لبسه دا هو انتي العارضة والا جاية تعمليها.
حور بارتباك وخوف :وانا اس..ف.ة بجد بس مفيش حد هنا عشان يقصها
عاصم بغضب :طب فين مدام نهي
حور بخوف :مدام نهي عند ابنها عشان ابنها عمل حادثة
عاصم بغضب :طب.....دخلت في هذا اللحظةإمرأة في الثلاثينات جميلة جدا ذات شعر بني وفستان قصير جميل جدا وقالت بارتباك :عاصم اوه نوووو العارضة الجدي...سكتت عندما رأت حور بإعجاب ودهشة:واوووو مين القمر دي حور أخفضت رأسها بخجل عاصم بغضب لحور:انتي مطروده براااا.
حور ركضت أمسكت بلبسها الي الحمام
اوقفها صوت المرأة:هااااي هاااي استني عندك التفتت لها حور وراءها منزل راسها اقتراب منها المرأة ورفعت رأسها:لا بقا انتي تيجي معايا كدا
عاصم غاضب :منال هو ايه لي تيجي معكي انا طردها
منال بصرامة:هاااي عاصم انا برضوا ليا في الشركة وانا عايزها معايا في مجالي مش تدخل انت انت زي اصلا طردها و امجد مش عارف
عاصم :بابا ملهوش دعوة بالموضوع دي شركتي الخاصة اعمل لي انا عاوزه
نظرت لهم حور وفجأة دخل رجل آخر:منال عاصم هنعمل ايه في العار....والصدمة احتلاته عندما رأي حور:اوووه مين دي
منال بفخر :العارضة الجديدة.
الجميع نظر نحوها بصدمة عاصم بغضب:منال انتي بتقولي ايه انا مش موافق
منال بغضب :عاصم انت ازاي تكلمني كدا انت نسيت اني عمتك و لا ايه
حور و لأول مرا تتكلم :لا حضر...تك مش ينفع
منال بصرامة:لا مفيش اعتراض يالة قدمي
الرجل الآخر بفرحة :انااااااا موااااافق
فضربه عاصم بقوة في بطنه و بغضب:زززين.
زين بألم:ايدك تقيلة ثم نظر الي حور :يعني تضربني قدام المزة فخجلت حور بشدة و انزلت رأسها بسرعة
منال بصرامة :بسسسسسس كله قدامي
فذهب عاصم بغضب وتركهم بعد انا سحب زين معه زين:ايه يعم سبني اتعرف ع الموزة عاصم بغضب :زينننن قدامي زين بخوف :خالص لازم تزعق
مشي زين و عاصم
التفتت منال الي حور :انتي قدامي
حور :بس حضرت..
منال:قدامي مفيش بس
"مكتب عاصم "عند زين و عاصم
عاصم دخل المكتب غاضب جدا وكسر كل مع عليه
زين بقلق لجرح عاصم في يده :مالك يا عاصم في ايه ايدك متعورة
عاصم بغضب :اخرج و ملكش دعوة بيا فااااهم
زين بحزن :ماشي ي صحبي خارج.
الشركة "الورشة "
...عند حور و منال
حور :صدقني مش هينفع خالص انا اخري أعمالهم بس بس مينفعش اعرضهم مستحيلللل.
منال :ليه بس كدا ليه مش ينفع انتي مش عجبك الشغل
حور :مش حكاية اشغل بس صدقني مش هينفع الا ني انا مش هعرف أعرض الفستان معني كدا اني بعرض نفسي وجسمي
منال :بس انتي ممكن تعرضيه بطرحة
حور :لا بس حضرتك اه حتي لو شعري محجب بس اكيد جسمي بيبان مفتنه وكمان مفيش عرض مش بيكون في رجالة صدقني انا مش هنفع خالص كدا اعفيني عن الشغلانة دي
منال باقتناع ونظرت لها :انتي صح فعلا باين اني احنا الي ماشين غلط.
حور :صدقني انا مش قصدي بس كل واحد بعاداته يعني انا مش هقدر اكون من وحدة في ورشة لي عارضة
منال بابتسامة :علفكرة بقا انتي دخلتي قلبي اوي واتمني انك تكوني السكرتيرة بتاعني لو توفقي طبعا
حور بدهشة :ايه ...
منال :ايه مش موافقة
حور بندفاع :لا طبعا موافقة
منال ضحكت :اوكي الشغل من بكرا انا بدا الساعة ٩ بالثانية بس مش بحب التأخير خالص
حور ابتسمت:٩الا دقتين هكون عندك ي فندم.
منال :اوووه ازي انا نسيت
حور بدهشة:هو ايه دا
منال :??what's your name
حور :اسمي حور
منال :اللة اسمك حلو اوييي.
(اليوم الثاني )
في قصر فخر الدين "في طابق امجد و راية " 12ظهرا
راية:برررررروج يلا يا بت امي اتخرتي
بروج بضيق :نعم يا ماما عايزة ايه
رأيه:يابت العيادة اخلصي
بروج بعصبية :ام العيادة دي بقا انا اصلا مش كنت عايزة اسننننننان
راية :مش كل يوم نفس الاسطوانة دي يالة امي.
بروج قامت بعصبية ولبست (بنطلون اسود و قميص كحلي بخطوط حمرا و شعرها كحكة تحت الكاب و خصلتين منهم برا )
راية :بررروج مش كل يوم البس دا ي حبيبتي انتي بنوتة جميلة تلبس كدا
بروج :ماما باللة عليكي مش زي كل يوم اطلع الي بابا يقولي كدا انا مليش الا عاصم
بحركة مسرحية :انت فين ياااااروح اختك ..
راية ضحكت :ماشي يا لمضة يالة اتخرتي.
...حبيبة بابا صباح النور
بروج ذهبت و احضتنه:صباح الفل يا بوب
ضحك امجد بشدة : طب يالة رورو اوصلك
بروج :بابا بالله عليك بلاش الاسم دا ماله برووووج ماله يا ناسسسس
امجد و رأيه ضحكوا امجد :طب ياللة قدامي هتتخري
بروج :يالة
في الشركة "في مكتب زين"
قاعد مضايق و حزين دخل عليه عاصم و أبتسم
زين بصله بطرف عنيه
فضحك عاصم :يخربتك الطفولية دي
زين بغضب مصطنع:عاصم بعد اذنك اخرج
فضحك عاصم بقوة :زعلانة يا بيضة زعلانة
زين :عاصم اخرج.
عاصم ذهب له و احضنه:زعلان مني ي زين دا انت اخويا
أبتسم زين ع الموقف الذي يتعاد كل يوم
زين ضحك :كل بعقلي حلوة كل
عاصم بصله أبتسم:يبقا صلحتني
زين :لا
عاصم :براحتك
زين :الا ني مزعلتش منك يا هبل
فضحكا الإثنين
عاصم :ايه دا هو يحيي لسه مجاش
زين :اه لسة.
في مكان في قصر فخر الدين
مجهول 1: هنجيب البنت دي منين و زي هنخليهم يتقابلو بس ي فندم
مجهول 2 براحة :لا اطمن بس انا هعرف ازاي هخليهم يتقابلوا متخفش منال ممشاية الوضع اطمن بس مش عايزك تبعد عينك من عليها لما نتأكد انها بنت العيلة و لا
مع اني انا احساسي ميكدبش إبداااا.
في أوضة يحيي "طابق فخر الدين " الاول
الفون بيرن كتيرررررر
فقام يحيي سريعا :الو يا عاصم
عاصم بغضب :في خلال ٥ دقايق لو مجتش عندي حالا مش عارف ايه اي هيحصلك
يحيي سريعا:ماشي ماشي جاي حالا
وقام و لبس سريعا و ذهب الي شركة خوفا من غضب من اخيه و صديقه العزيز.
و مر اليوم في الشركة عادي و بطبع من غضب عاصم و فرحة حور وتخطيط البعض
في حي حور "7pm"
كانت حور تسير سريعا قبل أن يراها ولكن حصل ما توقعته سحبها في شارع فاضي فكانت حور مرعوبة جدا وليد :اه يا حورتي مش تعدي عليا
حور بغضب و يد مرتعشة مسكت سكين صغير من شنطها وقالت بيد مرتعشة :ابعد عني لو لمستني هقتلك ابعددددد
فضحك وليد بقوة وسحب منها السكين سريعا و حصرها في الحائط و كان يعتدي عليها ظل صرخات حور و لكن حصل مالا في الحسبان وقفت سيارة و نزل منها شاب ضرب وليد بقوة وهربت حور سريعا دون أن تري هوايه والشاب دون شكر و ذلك لخوفها...
خلص الفصل
يا ترى من المجهولين ؟! هل من العائلة ؟؟
من الفتاة التي من العائلة ؟؟
ومن وليد وقصته مع حور ؟؟ومن صاحب السيارة ؟؟
رواية بنت حواء بقلم أمل أبو العنين الفصل الثاني
حصرها في الحائط و كان يعتدي عليها ظل صرخات حور و لكن حصل مالا في الحسبان وقفت سيارة و نزل منها شاب ضرب وليد بقوة وهربت حور سريعا دون أن تري هوايه الشاب دون شكر و ذلك لخوفها ولكن لم تعرف انها تحت أنظار هذا الشاب طوال النهار
وبعد أن وقع وليد أرضا من ضرب هذا الشاب فترك الشاب و ليد ثم ركب سيارته و سار وراء حور
كانت حور تجري بزعر حتي ان سمعت صوت السيارة فزادات سرعتها و لكن التوء كحلها وقعت انزل الشاب سريعا و ذهب لها فصدمت حور عندما رأت هوية الشاب...
حور بصدمة :انت....
الشاب بخبث و دهشة مصطنعة:ي انتي يا أسوء الصدف
حور :أسوء ايه ابعد عني
الشاب بسخرية :ايه هتعرفي تقومي و الا هطيري مثلا
حور :و انت مالك
الشاب بغضب :انتي زي تكلمني كدا انا مديرك
حور :مديري ف الشركة ع عيني و ع راسي اما هنا اعمل الي انا عاوزه
الشاب (عاصم ):حتي مفيش شكر ع الموقف الشهم مني.
حور بسخرية :لو اي راجل مكنك كان عمل كدا بس يعني لو راجل بجد و الا ايه رايك
عاصم مصدوم من طريقتها في الحديث لأنها مختلفة عن الصباح تماما :انتي ازاي اتغيرت كدا انتي الصبح كنتي بتعيطي ايه عندك انفصام
حور بثقة : قول ذكاء مثلا ،هقعد نرغي كتير تعالا ساعدني يالة
عاصم مسك ايدها و سحبها ولكن لم تقدر الوقوف كثيرا فوقعت ولكن أسرع منها و حملها سريعا فشهقت ومسكت في قميصه سريعا وصرخت بخوف :نزلني
عاصم :بطلي صريخ مش هتعرفي تقوفي.
حور :لو وقعت هنزعل
فصدم عاصم من كلامها و أبتسم من تغيراتها المضحكة
فركبها السيارة و ركب بجوراها
حور :انا بيتي ع اول الشارع
فضحك عاصم بقوة:مين قالك اني رايحين بيتك
فخافت حور جدا :يعني احنا رايحين فين
عاصم :بيتي
حور بصريخ وتضرب في العربية :نزلني حالا نزلنيييي نزلنيييي و تفتح العربية
فاعطها عاصم مخدر في خلال ثواني ذهبت في ثبات و نوم عميق....
في القصر
مجهول ١:عاصم بيه جيبها و جاي يباشا
مجهول ٢ ضحك :كنت عارف انك ادها يا عاصم
مجهول ١ بحقد:اه اكيد هو في عيلة حضرتك حد مش ادها يعني
مجهول ٢:لا عاصم باستثناء اي حد.
بعد وصول عاصم القصر حمل حور و دخل بها الي غرفة في حديقة القصر و اتصل ع مجهول ١
عاصم :محمود انا جبت حور هي هنا اهي ولكن لم يكاد ينهي جملاته حتي وجد ضربة قوية ع ظهره
فنظرت ناحية حور لقاها اتجهت ناحية الباب وكادت فتحه فتجاه ناحيتها و حملها سريعا من خصرها وظلت تصرخ :ابعد يا حيواننن يا حقيرررر ابعد
فغضب عاصم بقوة و ضربها بالقلم بقوة :انا حيوان ي سافلة يا حقيرة.
فوضعت يدها ع خدها وصرخت بقوة :ايوا حيوان و حقير و طلب كمان ثم بدأت في البكاء و النحيب و قفزت عليه و مسكت في شعره فصرخ عاصم بقوة فجاء في ذلك الوقت محمود (مجهول ١)و مجهول ٢
مجهول ٢ و صدمة الجمته: محمود روح سلك بسرعة
عاصم بغضب:بس ي بنت المجنونة سبينييييي
حور عندما رأت محمود و مجهول ٢ ابتعدت عنه و قالت : أنا مش بنت مجنونة انت الي مجنون من صبح شغال شخط و نفت في الشركة و هنا عمل زي المحقق كنون
عاصم بغضب :اه يا ختي و انتي عملة فيها الرقيقة الجميلة في الشركة و يعني زعقتلها بس الدمعة فرت و دلوقتي عاملة زي عمو برعي.
حور بغضب :انا مش عمو برعي
عاصم :لا عاملة زيه
فبكت حور بنجيب طفولي:انا مش عم برعي
فصدم محمود و مجهول ٢ من هذا الفتاة
عاصم :جدو انت شايف بتعمل ايه مستحيل تكون من العايلة مستحيلللل
1فضحككك فخر (مجهول ٢):متاكد طبعا هي دي بنت كامل هي دييييي
حور استغرابت.
عاصم :دي بنت عمو كامل دييي دي مجنونة
حور :ولا لم نفسك بقا انت عايز بهدلة و خالص
عاصم التفت لها عاصم بغضب:بت متزهقنيش انا غضبي وحش اوووي
حور بسخرية:غضبك وحش اوووي هاهاها و لم تكمل عندما حملها عاصم ع كتفه فصرخت حور بقوة
حور :نزلنيبييييي حالا و ظلت تضربه ع ظهره بقوة و لكن هل القوة تنفع مع وحش غضب
فصدم فخر و قال بجدية مصطنعة:عاصم نزلها حالا و تعالا هنا في حاجة مهمة فنزلها عاصم و نظر لها بغضب و ذهب الي جده وقفت حور كبرياء و غرور.
فضحك فخر :و انتي تيجي برضوا ي حور
فشعرت حور ان هذا الرجل سوف يخرجها من هذا المكان فذهبت و جلست وقالت سريعا :بعد اذنك هو انا بعمل ايه هنا ..ولهي ما عملت حاجة ...خطفني ليه ...انا ولهي مبسرقش أعضاء الناس و لا بقتل و لا بعمل حاجة و لهي حتي مش معايا فلوس عايشة مع امي و مفلسين اصلا يعني لو روحت الي امي هتموت مجلوطة...
عاصم :ايههههههه مركبة اسطوانة اسكتييي
فضحك فخر ع هذا البنت :لا يا حبيبتي انتي جاية تعيشي معايا.
حور باستغراب : و عايش مع حضرتك ليه هو حضرتك بتخاف تقعد لوحدك اه صراحة عندك حق القصر يخوف و يتوه انا اخاف قعد لوحدي هنا
فضحك فخر بقوة صدمت عاصم الانه لأول مرة يره يضحك هكذا
فخر :لا يا حبيبتي انتي هتعيشي هنا عشان دا بيتك
حور :بس...
عاصم سريعا :قبل ما تكلمي قولها يا جدو
فخر :بصي يا بنتي قبل ٢٥سنة اتجوز ابوكي الي هو ابني لمامتك كان بيحبها اوي و هي بيحبوا بعض اوي بس ابوكي كان عندو صاحب اسمه حمدي كان عايز يوقع مبينهم حمدي راح لمامتك و قال لها.
Flash back...
حمدي:بصي ياسمين من الاخر بقا انا بحبك و عايزك
فصدمت يا سمين و ضربته بالقلم :انت بتقول ايه انت متخلف
حمدي مسك ايدها وقالها بغضب :لو مطلقتيش من كامل و اقسم بالله متشفيه تاني ابدا و الا هو و لا ابنك سمعة
ياسمين بصدمة و عدم تصديق :انت بتقول ايه مهما قولت مش مصدقك انا مش الوحدة الي تخون جوزها
حمدي بخبث :تحبي اظبتلك ماشي يومين و الظبط ياجي
Back
الجد :امك في الاول مصدقتش و قالت مستحيل يعمل كدا دا صحبه و كدا بس في يوم لقت رسالة من رقم غريب بعملها.
Flesh back
فتحت الرسالة لقت واحد ماسك سلاح و وضعه ع رأس ابنها و هو نام و رسالة من حمدي :الظبط
فجلست سريعا الي أوضة ابنها "يحيي" ذهبت إليه لقطه نام فجلست بجواره تبكي و لكن سمعت صوت الباب مسحت دموعها سريعا فلقته زوجها فقالت له بكذب:كامل طلقني حالا مش عايزك انا بكرهك
كامل مصدوم :انتي بتقولي ايه يا ياسمين
ياسمين :انا زهقت طلقنيييي بقولك طول اليوم في الشركة و سيبني لوحدي انا مش عايزك
كامل بغضب :انتي بتقولي ايه انتي مجنونة
ياسمين ببكاء :مش عايزة اعيش معاك بقولك لو رجل
طلقني.
كامل ضربها بالقلم بقوة:انتي طالق
ياسمين جريت بسرعة الي غرفتها و لمت حقابها و أخذت ابنها و نزلت
فإمسك كامل يحيي منها سريعا :لا ابني هيكون معايا امشي انتي
ياسمين بكت بشدة وفكرت ان ابنها سوف يكون بأمان مع زوجها فتركته و جريت سريعا و هي تبكي
وذهبت الي حمدي
حمدي :اوووه إمرأة عظيمة سابت جوزها و ابنها عشان خايفة عليهم الله و اخيرا انتقمت منك يا كامل
ياسمين بصراااخ :انت بتقول ايه بتقول ايهههه
حمدي :بقولك اتشوووو يا قمر
فخرجت ياسمين و فكرت ان ترجع الي كامل و لكن خافت من ردت فعله فقررت ان تسافر الي القاهرة ولأنها كانت تعيش هيا و كامل في اسكندرية ذهبت القاهرة وبقت في شارع حتي لقيت بيت و عاشت فيه بعض ان انها حامل منذ شهر "في حور "
Back
الجد :و بعض ٥ سنين حمدي تعب اوي و قرار انه يحكي لابوكي قبل ما يموت ففضل ابوكي يدور ع امك كتيررر
بس في الوقت دي عمل حادثة و توفي
كان فخر يحكي و دموع لا تفارق حور فبكت بانهيار وقالت :ماما ي حبيبتي عشتي دا قوله لوحدك و ظلت تبكي بشدة
فحضنها فخر :خالص ي حبيبتي من النهاردة هتيجي تعيشي معانا
حور :طب و ماما.
فخر بجدية :بس مفيش حد في العائلة هيعرف و خاصتا يحيي تمم
حور و عاصم :طب ازاي اعيش معاكم ،طب ازاي هتعيش معانا
فخر بخبث :عندي ...
حور و عاصم :ايه ..
فخر :تتجوزواا ....
هل فعلا حور أخت يحيي و حفيدة فخر؟؟
و ما رد فعل عاصم و حور من قرار فخر ؟؟!
....